מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מאמר בנושא גז ראדון

גז ראדון גז ראדון הוא גז אצילי שנטען שמעודד תחלואת סרטן אצל אנשים. גז ראדון הוא גז שנפלט מהאדמה אל תוך מבנים ועשוי להצטבר בתוכו במידה ו

הראל
פורסם: 3/2/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית גז ראדון

 

גז ראדון

גז ראדון הוא גז אצילי שנטען שמעודד תחלואת סרטן אצל אנשים. גז ראדון הוא גז שנפלט מהאדמה אל תוך מבנים ועשוי להצטבר בתוכו במידה ואין בו אוורור מתאים. גז ראדון הינו גז רדיו אקטיבי שבמהלך חשיפה ארוכה עשוי לגרום לתחלואה.

בתור אזרחים אנחנו לא יכולים להיות מודעים לכל הסיכונים הכרוכים בהצטברות של גז ראדון, אבל אנחנו כן עשויים להיות מיודעים לגבי הגילויים האחרונים שנוגעים בדבר- האם החשיפה לגז אכן מסוכנת, האם בדירה שאנחנו גרים בה יש הצטברות של גז ראדון, איך בודקים ומה בכלל המידה המותרת וכמובן- איך מונעים חדירה והצטברות של גז ראדון בתוך הבית שלנו?

גז ראדון הוא גז אצילי, טבעי ורדיו אקטיבי שעשוי לחדור אל תוך הבית שלנו דרך סדקים, צנרת, חריצים ומערכת תקשורת. גז ראדון חודר דרך האדמה, ונוצר מהתפרקות יסודות בכל קרקע וסלע. מכיוון
ישנו קשר ישיר בין הצטברות גז ראדון לבין אוורור הבית שלנו- במידה ומדובר על מבנים שאינם מאווררים כיאות כגון מחסנים, מקלטים וממדים, הצטברות הגז עשויה להיות גבוה מהרצוי.
גז ראדון עשוי לחדור לתוך הבית שלנו דרך צנרת ניקוז, פגמים באיטום, דרך החיבורים בין הרצפה לקירות, סדקים ברצפה, צנרת חשמל וטלפון, רווחים בין הלבנים וסדקים בקירות.
כאשר אנחנו רוצים לאטום את הבית שלנו כראוי מחדירה לא רצויה של גז ראדון אנחנו צריכים לנקוט אמצעים מיוחדים, החל מתהליך הבניה הראשוני של הבית ועד לאמצעים שניתן ליישמם לאחר הבניה.

מקור הגז הוא, פחות או יותר, מכל מקום- מהקרקע, מהחומרים איתם אנחנו בונים את המבנים ובעיקר מבטון, וככל שעובי הבטון גדול יותר הוא משחרר יותר גז ראדון, ומכיוון שכך מובן יותר למה בתוך מקלטים וממדים הצטברות גז ראדון היא הרבה יותר גבוהה.
במקרים מיוחדים שבהם אי אפשר לאוורר מקלטים או ממדים בצורה יעילה יש להתקין מערכות מכאניות שיעשו את העבודה- קצב תחלופת האוויר בכל אחד מהחדרים קובע בסופו של דבר בין השאר את ההצטברות של גז ראדון בתוך המבנה.

איך מודדים את הריכוז של גז ראדון בתוך מבנה? ישנה בדיקת קצרת טווח שאורכת כמה ימים במהלכה ניתן למדוד את הריכוז של גז ראדון בתוך מבנה מסוים- הבדיקה הזאת נערכת במשך מספר ימים בתוך חדר אטום, על פי דרישות תקן ישראלי. כמובן שהמדידה הזאת נותנת הערכה לגבי הפליטה של גז ראדון לתוך הבית שלנו ואינה מייצגת את הריכוז בתנאים רגילים או במהלך אוורור. כאמור, ככל שהבית מאוורר יותר טוב כך ריכוז גז ראדון בתוך המבנה נמוכה יותר. בנוסף ניתן לבצע איטומים סביב צנרת, סדקים, מערכות חשמל ותקשורת וכו'.