מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מאמר בנושא מס השבחה

מס השבחה מס השבחה- מה הוא ולמה כל כך אכפת לנו ממנו? מס השבחה הוא מס שמוטל בעת מכירת נכס, והוא מהווה, בעצם, את ההפרש בין שווי הנכס כשנרכ

הראל
פורסם: 3/2/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית מס השבחה

 

מס השבחה

מס השבחה- מה הוא ולמה כל כך אכפת לנו ממנו?
מס השבחה הוא מס שמוטל בעת מכירת נכס, והוא מהווה, בעצם, את ההפרש בין שווי הנכס כשנרכש לבין שווי הנכס כשנמכר.
מה זה אומר לנו? זה אומר שאם קנינו נכס במחיר מסוים ואנחנו רוצים לקנות אותו, על ההפרש בין הסכומים, במידה והנכס יימכר במחיר גבוה יותר, יחול מס.
במילים פשוטות- כשבנאדם קונה נכס ובעת המכירה הנכס שווה יותר מערכו כשנקנה, בין אם השתבח מכיוון שבעל הנכס השביח אותו או מכיוון שיוקר הקרקע עלה, יחול עליו מס שבח אותו הוא יצטרך לשלם.
המס דומה במהותו למס הכנסה במובן שהוא מס שמשלמים על רווחי הון שמקבלים כתוצאה של מכירת נדל"ן, וכמו במס הכנסה, גם פה המס הולך לקופת המדינה.

לדוגמא, אם בנאדם יקנה נכס במחיר של 500 אלף ₪ וימכור אותו לאחר תקופה במחיר של 800 אלף ₪, על ההפרש (קרי- 300 אלף ₪) יחול מס שבח, ואז אחוז מסוים מההפרש ילך לקופת המדינה, זאת במידה והתקבל רווח ממשי מהעסקה- העסקה לוקחת בחשבון את עלויות השבחת הנכס של בעל הנכס ושיעור עליית המדד.

כמובן שמס השבחה הוא מס שיכול להגיע גם לכמה עשרות אם לא מאות אלפי שקלים, ויש לנו סיבה טובה לרצות לא לשלם אותו. איך זה מתבצע? מס השבחה זה נושא בפני עצמו. עבור הנושא הזה אנחנו צריכים גם עורך דין טוב שיודע להתמודד עם המציאות הזאת שנקראת מקרקעין ואיך להתנהל בתוכה וגם שמאי מקרקעין שיוכל להעריך את הנכס.
אחרי המכירה צריך לדווח לשלטונות המס על העברת הזכות במקרקעין.
בנוסף לכך רצוי להוסיף שומה עצמית- שומה עצמית היא מסמך שמפרט את עלויות הקנייה, המכירה, ההוצאות שהוצאו והינן מוכרות לניכוי, סכום המס ודרך החישוב שלו.
עם זאת, רשאים שלטונות המס שלא לקבל את ההצהרה ולחייב את המוכר בסכום אחר שאותו יצטרך לשלם.

כל העניין הזה יכול לעלות להרבה אנשים בקלות אל הראש.
אז מה אפשר לעשות כדי לא לשלם מס השבחה?
ישנם כמה קריטריונים שעבורם מקבלים פטור מתשלום של מס השבחה, ואלה הם:
ראשית, פטור שניתן ממכירה אחת ל-4 שנים.
שנית, פטור במכירה של דירה יחידה
שלישית- פטור במכירה של דירה שנתקבלה בירושה
ורביעית פטור במכירת 2 דירות.
לכל אחד יש את הקריטריונים שלו שמזכים אותו מפטור של מס השבחה וצריך להתייעץ עם עורך דין טוב שמכיר ויודע להתמצא בתוך מבוכי החוקים של מדינת ישראל כדי שנוכל לשלם כמה שפחות ולהרוויח, כמובן, כמה שיותר.