מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מס השבחה

מס השבחה מס השבחה הוא המס שאנחנו משלמים על נכס שקנינו ובעת המכירה היה לנו רווח ממשי ממנו. אז קודם כל- על מה אני בכלל מדבר? מס השבחה? מכ


הראל
פורסם: 11/11/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית מס השבחה

 

מס השבחה

מס השבחה הוא המס שאנחנו משלמים על נכס שקנינו ובעת המכירה היה לנו רווח ממשי ממנו.
אז קודם כל- על מה אני בכלל מדבר? מס השבחה? מכירת נכסים?
אם חשבתם שאתם יכולים לעשות קופה קלה מעסקי הנדל"ן אז טעיתם. נדל"ן אומנם יכול להיות מאוד מתגמל, אבל רק אם יודעים להתמצא בתוך נבכי החוקים.
כאשר אנחנו באים לעסוק בנדל"ן ואיננו מנוסים דיינו כדי לדעת מי ומה, לעיתים טוב לשכור שירותים של עורך דין. זה אולי יעלה לנו כסף לשלם עבור השירותים שלו, אבל זה גם עשוי לחסוך לנו הרבה, הרבה יותר כסף כאשר לא נשלם סכומים שאחרת היינו משלמים.

מס השבחה בעצם נועד להטיל מס על רווחי הון כתוצאה מעסקאות בנדל"ן. כמו מס הכנסה, הוא בעצם מטיל מס על הרווח בין מכירת הנכס באותו היום לבין קנייתו- על ההפרש מוטל מס שהולך לקופת המדינה. איך זה מתבצע בפועל? נגיד ששלום קנה נכס במחיר של 600 אלף ₪. לאחר השבחה של הנכס, עליית מחירי הדירות באזור וכן הלאה, שלום החליט למכור את הדירה וקיבל עליה סכום של 800 אלף ₪. נחמד, לא? כמעט- עקרונית, על ההפרש בין מחיר הקניה למכירה (ז"א- 200 אלף ₪ בניכוי של הוצאות שקשורות בעסקה) משלמים מס השבחה. כמו שניתן לראות, זה יכול להגיע לסכומים של עשרות אם לא מאות אלפי שקלים- סכומים שהיינו מעדיפים הרבה יותר לראות בכיס שלנו מאשר בקופת המדינה.

אז מה ניתן לעשות? מס השבחה הוא מס שחובה לשלמו כאשר ישנו רווח ממשי בעת מכירת נכס.
עם זאת, ישנם אפשרויות מסוימות שמאפשרות לנו להימנע מתשלום של מס השבחה וכך להרוויח את הסכומים הנוספים האלה. האפשרויות הן כאלה-
ראשית, מכירת נכס אחת ל-4 שנים- מוכר דירת מגורים זכאי למכור אותה עם פטור ממס השבחה כל עוד לא מכר דירה אחרת במהלך הזמן הזה עם פטור ממס.
שנית, פטור ממכירת דירה יחידה- כאשר בבעלות בנאדם דירה אחת ויחידה הוא אינו מחויב לשלם עבורה מס השבחה בעת מכירתה.
שלישית, פטור במכירה של דירה שהתקבלה בירושה- פה מדובר על בן או בת זוג של המוריש, צאצא שלו או בן זוג של הצאצא ובתנאי שהדירה הייתה דירתו היחידה של המוריש.
ואפשרות אחרונה- פטור במכירת 2 דירות- תושב ישראל שמכר דירה בפטור רשאי למכור עוד דירה, כל עוד סכום 2 הדירות לא עולה על מליון וחצי שקלים ובתנאי שהוא קנה עוברן דירה בשווי של לפחות 75% משווי המכירה במהלך השנה שלפני או השנה שאחרי.