מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מאמר בנושא מס שבח מקרקעין

מס שבח מקרקעין מס שבח מקרקעין הוא מס שמשלמים עבור רווחי הון שמקבלים דרך עסקאות נדל'ן. שוק הנדל'ן הוא שוק ששכרו בצידו והוא מתגמל במיוחד.

הראל
פורסם: 3/2/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית מס שבח מקרקעין

 

מס שבח מקרקעין

מס שבח מקרקעין הוא מס שמשלמים עבור רווחי הון שמקבלים דרך עסקאות נדל"ן.
שוק הנדל"ן הוא שוק ששכרו בצידו והוא מתגמל במיוחד. כאשר אנחנו יודעים מה אנחנו עושים ואיך לעשות את זה, סכומי הכסף שהתחום הזה יכול להניב לכל אחד ואחד מאיתנו הם אדירים.
עם זאת, כמו שאנחנו לא פראיירים, כך גם המדינה, והיא רוצה נתח מהעוגה לא פחות מאיתנו. מכיוון שכך ובהתאם לזאת ישנו מס שבח מקרקעין.

מס שבח מקרקעין מזכיר לנו במידה מסוימת מס הכנסה, רק שפה ההכנסה היא לא הכנסה במובן הרגיל של המילה, אלא הרווח שעשינו כתוצאה של מכירת הנכס לאחר קנייתו.
מה זה אומר? אם קנינו נכס ב500 אלף ₪ ואחרי השבחה שלו מכרנו אותו ב-800 אלף ₪, על ההפרש (ז"א- 300 אלף ₪ בניכוי של הוצאות שהוצאו עבור השבחת הנכס) משלמים מס שבח מקרקעין.

בעוד זה עשוי לתסכל, להכעיס ואפילו לעורר חמת זעם, מס שבח מקרקעין נועד פשוט לתת למדינה את סכום הכסף המגיע לה. בעוד היינו רוצים שכל סכום הכסף המשמעותי הזה יכנס לכיסנו הפרטי, המדינה נוגסת בהכנסה הזאת ולוקחת את החלק (הלגיטימי) שלה בעסק. עם זאת, ישנן אפשרויות מסוימות בהן אנחנו יכולים לקבל פטור מתשלום של מס שבח מקרקעין. האפשרויות האלה הן אפשרויות כמו מכירת נכס אחת ל-4 שנים, מכירת נכס שהתקבל בירושה, מכירת 2 נכסים בו זמנית (חד פעמי) או פטור במכירה של דירה יחידה. עבור כל אחת מהאפשרויות הללו יש את הקריטריונים הרלוונטיים שלה שמזכים או לא מזכים בנאדם מתשלום מס שבח מקרקעין, אבל מה שכדאי לזכור בהקשר הזה הוא שמס שבח מקרקעין יכול להגיע לסכומים של עשרות אלפי או לא מאות אלפי שקלים- אלה סכומים שלא הולכים ברגל ועשויים בקלות להפוך את הסכום שאנחנו מכניסים לכיסנו הרבה יותר נמוך.

אז איך אנחנו מחשבים מה מס שבח מקרקעין שאנחנו אמורים לשלם? ובכן, ישנם מחשבונים רבים שנמצאים ברשת שמחשבים עבורנו מס שבח מקרקעין. כמו כן, כאשר אנחנו מתקשרים עם עורך דין כדי שיעבור איתנו על פרטי העסקה ויגיש לשלטונות המס שומה עצמית עבור תשלום המס שצריך לשלם (בניכוי ההוצאות המוכרות, כמובן) או אפשרויות להימנע מתשלום מס שבח מקרקעין.
בין אם אנחנו מחליטים לפעול בצורה עצמאית או שאנחנו רוצים לשכור את שירותיו של עורך דין (ועדיף אחד שמתמחה בנדל"ן בכלל ובתשלום מס שבח מקרקעין בפרט), כדאי שנכיר את התחומים השונים שעל פיהם נקבע תשלום מס שבח מקרקעין. הקריטריונים השונים האלה נמצאים במחשבונים שנמצאים ברשת ויכולים לספר לנו בדיוק מה, כמה ולמה.