מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מאמר בנושא תמא

תמא תמא משמעותו תוכנית מתאר. כאשר אנחנו שומעים את המילה תמא אנחנו אולי ישר חושבים על תוכנית מתאר 38- תמא 38 זו תוכנית שנוצרה במהלך שנת

הראל
פורסם: 3/2/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית תמא

 

תמא

תמא משמעותו תוכנית מתאר. כאשר אנחנו שומעים את המילה תמא אנחנו אולי ישר חושבים על תוכנית מתאר 38- תמא 38 זו תוכנית שנוצרה במהלך שנת 2005 בעקבות החלטת הממשלה בצורך בשיפוץ מבנים שאינם חזקים דיים ועשויים לקרוס במהלך רעידות אדמה.

תמא 38 נוצר כדי לספק מענה לצורך הזה של שיפוץ הבניינים בלי לערב את כיסם הפרטי של הדיירים בבניין. אז איך זה קורה? תמא 38 יוצר מעורבות של הקבלן- הקבלן שמוציא מכיסו הפרטי את עלויות השיפוצים מקבל בתמורה היתרי בנייה חריגים שמאפשרים לו ליצור יחידות דיור נוספות ולמכור אותן על מנת לכסות את עלויות השיפוצים. בסופו של עניין, עשוי הקבלן להרוויח עד 50% (ואולי אפילו יותר- תלוי בכוח המיקוח) מההשקעה ההתחלתית שלו. כאשר מדובר על כמה מאות אלפי שקלים זה מתחיל להיות הגיוני למה זה עשוי להשתלם. מצד שני הדיירים אף הם זוכים- הם זוכים לבניין מחוזק ומשופץ בנוסף להטבות שונות אחרות- שיפוץ פנים וחזית הבניין, הוספת מעלית נוסעים ושיפוץ הגינה והחניה. כל אלה נועדו כדי לעודד את הדיירים בבניין להסכים ולהיכנס לתוכנית.

כדי להיכנס לפרויקט תמא 38 צריך רוב של 3\2 מכלל הדיירים. למרות שאפשר להיכנס אל הפרויקט עם רוב של 3\2, תמיד עדיף החלטה של פה אחד. עבור הדיירים שאינם מעוניינים בתוכנית אפשר להמשיך ולהסביר לגבי היתרונות שהם יקבלו כאשר הם יכנסו לתוכנית- מהשקט הנפשי שהם יקבלו במקרה של רעידות אדמה, שמירת הרכוש, שיפוץ הבניין והוספת אלמנטים שלא רק משפרים את איכות החיים אלא גם מעלים את שווי הנכס. וכל זה? כל זה בלי להוציא אגורה שחוקה מהכיס.
כאשר רוב הדיירים מסכימים להיכנס לתוכנית מתחיל החיפוש- החיפוש אחרי יזמים וקבלנים שמספיק מנוסים בביצוע עבודות הבנייה האלה ולא רק רוצים לרכב על הגל ולהכניס לכיסם הפרטי כמה עשרות אם לא מאות אלפי שקלים.

עבור יזמים שכאלה קורצת ההזדמנות לנצל את תמא 38 ולהרוויח על חשבון תמימות הדיירים כסף. כאשר הם חותמים על חוזה גם הם וגם הקבלנים שהועסקו כדי לבצע את התוכנית מגלים שהדברים שהוסכמו עליהם אינם ריאלים בעליל. כאשר הם מגיעים למסקנה הזאת הם מרגישים מרומים, מאוכזבים וכועסים. מכיוון שכך חשוב קודם כל לעבוד במקביל עם כמה גופים- ראשית כל עורך דין שמיודע בכל תקנות הקשורות בתמא 38- כורך דין שכזה צריך ללוות את הדיירים מתהליך כתיבת החוזה ועד ווידוא מימוש זכויות הדיירים. כמו כן תפקידו לוודא שיש כיסוי לכל חורים אפשריים שעשויים להיות לפי החוק. כמו כן, צריך לעבור עם קבלנים שמנוסים בעבודות שקשורות בתמא 38. קבלנים שכאלה צריכים להיות בעלי מספיק ניסיון כדי לדעת מה אפשרי ואיך לעשות זאת.