מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מאמר בנושא תמ"א 38

תמ'א 38 תמ'א 38 זה פרויקט שנוצר בעקבות החלטת הממשלה לצורך בשיפוץ מבנים שאינם חזקים דיים כנגד רעידות אדמה אפשריות בארץ ישראל. מדובר במ

הראל
פורסם: 3/2/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית תמ"א 38

 

 

תמ"א 38

תמ"א 38 זה פרויקט שנוצר בעקבות החלטת הממשלה לצורך בשיפוץ מבנים שאינם חזקים דיים כנגד רעידות אדמה אפשריות בארץ ישראל. מדובר במבנים שמיועדים למגורים בני 3 קומות ומעלה שנבנו לפני 1980- אלה מבנים שאינם בנויים בצורה חזקה דייה כדי למנוע נזק של רכוש ואולי אף נזק של נפשות. כדי למנוע את המצב מבעוד מועד, החליטה הממשלה לחייב את כל בעלי הנכסים האלה לשפץ את הבניינים, אך מכיוון שמדובר בהוצאות גבוהות מאוד שאין הדיירים מעוניינים להשקיע, הממשלה יצרה פתרון שנותן מענה- פרויקט תמ"א 38.

פרויקט תמ"א 38 בעיקרו של דבר נותן עידוד הן לדיירי הבניין והן לקבלנים שמבצעים את העבודה להשתתף בפרויקט. מצד הדיירים- הם מקבלים הטבות מיוחדות שמתחילות משיפוץ הבניין ועמידותו בפני רעידות אדמה, שיפוץ פנימי וחיצוני של הבניין, הוספת מעלית נוסעים ועד שיפוץ הגינה ומקומות החנייה. כל אלה מעודדים את הדיירים להסכים לפרויקט, במיוחד מכיוון שהפרויקט אינו אמור לעלות להם אגורה שחוקה. מצד שני הקבלנים שאמורים להוציא מכיסם הפרטי את עלויות השיפוצים מקבלים היתרי בנייה חריגים שאיתם הם בונים יחידות דיור נוספות. יחידות הדיור האלה, כתוצאה מהסכם הפרויקט, מועברות להם והם יכולים להשתמש בהם כרצונם- למכור אותם כדי לכסות את מחירי עלויות השיפוצים או להשתמש בהם באופן פרטי.
בעוד עלויות השיפוצים יקרים, עשויה התוכנית הזאת להשתלם לקבלנים, במיוחד אם מדובר באזורים אשר התשואה של מכירת הנכסים גבוהה- אזורים כמו אזור גוש דן שבהם מחירי דירות גבוהים והדירות באזור מבוקשות ביותר, הרווח הגולמי שיכולים לקבל הקבלנים עשוי להיות עד 50% מכלל עלויות השיפוץ של הבניין. כאשר מחירי השיפוצים מגיעים לכמה מאות אלפי שקלים מתחילים להבין למה זה משתלם.

אז מה יוצא לנו בסופו של דבר?
מצד מקבלים הדיירים שיפוץ חינם של הבניין שלהם וחיזוקו בפני רעידות אדמה.
מצד שני מקבלים הקבלנים היתרי בנייה חריגים לבניית יחידות דיור נוספות כדי לממן את עלויות השיפוצים.
וכנגד- המדינה מקבלת בניינים מחוזקים, שומרת על התושבים שלה, ועושה את כל זה בלי להוציא שקל אחד מקופת המדינה.

כדי לוודא שהבניין שלכם זכאי להשתתף בפרויקט, צריך לוודא לגבי זמן הקמתו, שהוא משמש למגורים והוא בן 3 קומות ומעלה. כדי לוודא שכל התהליך הזה מתבצע בצורה חוקית וכדי לוודא שאתם מקבלים את כל הזכויות שלכם, כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין לפני שאתם ניגשים לחתום על החוזה עם הקבלן. כאשר אתם יודעים מה מגיע לכם וכאשר אתם מסכמים עם הקבלן מה הוא אמור לעשות ותוך כמה זמן הוא מצפה לעשות זאת, החיים שלכם נעשים הרבה יותר קלים ובסופו של דבר אתם יודעים למה אתם נכנסים ומה בדיוק אתם אמורים לקבל בתמורה.