מלאו פרטיכם וניצור איתכם קשר
שם ומשפחה:*
טלפון:*
דוא"ל:
הערות:
מאמר בנושא רדון

רדון רדון הוא גז אציל, טבעי ורדיו אקטיבי אשר נאמר עליו שעשוי לגרום לתחלואה ולעודד סרטן ריאות. רדון הוא גז שטוענים שדולף לתוך מבנים ובתי

הראל
פורסם: 3/2/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית רדון

 

רדון

רדון הוא גז אציל, טבעי ורדיו אקטיבי אשר נאמר עליו שעשוי לגרום לתחלואה ולעודד סרטן ריאות. רדון הוא גז שטוענים שדולף לתוך מבנים ובתים דרך סדקים, צנרת של מים, מערכת חשמל ומערכת התקשורת. הוא עשוי להצטבר בתוך חדר מסוים וככך שההצטברות שלו יותר גבוהה כך גם גדל הסיכוי שהוא יגרום לתחלואה.

כאשר אנחנו רוצים למדוד גז רדון, ישנם אמצעי בקרה מיוחדים שבאמצעותם אנחנו מודדים את אחוז הריכוז של הגז בתוך מבנה מסוים. על מנת לקבל את המידע הזה יש לעשות את הניסוי המבוקר הזה בתוך חדר אטום למשך מספר ימים. התוצאה שמתקבלת היא הדליפה של גז רדון שיש לתוך הבית. כמובן שניסוי זה אינו מייצג את מה שקורה בדרך כלל מכיוון שככל שאוורור של חדר יותר יעיל כך קטן הריכוז של הגז, מה גם שניתן לתקן ולסתום חריצים, סדקים ופתחים שדרכם הגז עשוי לדלוף ובכך למנוע הצטברות נוספת שלו.

גז רדון עשוי להצטבר בריכוזים יחסית גבוהים בתוך ממדים ומקלטים. אלה מקומות שבאופן כללי אינם מאווררים כראוי, ובין השאר עשויים מחומרים שגם הם משחררים גז רדון באמצעות התפרקות של חומרים רדיו-אקטיביים. ממדים אשר עשויים מקירות בטון אשר עוביים פי 2 מעובי של קיר רגיל פולטים, מכיוון שכך, יותר גז רדון. בנוסף לאוורור לקוי שיש ברוב הממדים מקבלים הצטברויות גבוהות של גז רדון.
מה ניתן לעשות? כאמור, ניתן לאורר בצורה יותר יעילה את הממד. כמו כן, ניתן לאטום את כל הפרצות אשר דרכן עשוי הגז לדלוף, ואם כל אלה אינם אפשריים ניתן להתקין מערכת מכאנית אשר תבצע שחלוף של אוויר באופן אוטומאטי.

המשרד לאיכות הסביבה ממליץ לבצע בדיקות למדידת ריכוז גז רדון באיזורים בהם ריכוז גבוה של גז- אזורים כמו ירושלים, כרמיאל וערד. כמו כן הוא ממליץ לבצע את הבדיקות לפני כניסה לבית חדש ובדירות צמודות קרקע.

אז מה ניתן לעשות?
כאמור כדי להימנע מריכוזים גבוהים של גז רדון בתוך הבית שלנו אפשר לבדוק אילו סדקים, חריצים, חיבורים בין הקירות לרצפה ומערכות של צנרת, חשמל ותקשורת קיימים בתוך הבית שעשויים לאפשר דליפה של גז רדון לתוך הבית ולאטום אותם. כמו כן ניתן לבצע אוורור נאות של כל החדרים בתוך הבית, במיוחד אלה שאינם זוכים לאוורור בדרך כלל- אזורים כמו ממדים, מקלטים, מחסנים וחדרים ללא חלונות.
בעוד ישנם אנשים שעשויים לראות בגז רדון כמטרד ואיום ממשי, יש אנשים אשר חושבים שזו עוד אפשרות להוציא כסף מתוך כיסם של אנשים ולתת להם עוד סיבה לפאניקה- ההחלטה, בסופו של דבר, היא שלכם למה ולמי להאמין.